Författare: Eden Maguire
Serie: Beautiful Dead, bok #4
Antal sidor: 264
Bokförlag: Semic
Utgivningsår: 2011
Övrigt: Tack för recensionsexemplaret Semic!

Ett år, fyra dödsfall. Darina har nu löst gåtan till tre av dem, Jonas, Arizona och Summer. Kvar är då Darinas älskade Phoenix, snart är det ett år sedan Phoenix har dött och då går tiden ut, Darina måste ha hjälpt honom till dess så han antingen kan gå vidare eller vara en av de miljoner rastlösa själarna i limbo. Men valet är svårt, kommer Darina orka ta farväl av Phoenix, eller ska hon strunta i det som har hänt och forsätta med sitt liv som vanligt?
Och finns det kärlek som är tillräckligt stark för att övervinna döden?

Den här boken var en besvikelse för mig. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men antagligen någon sorts grand finale, för den här boken är ju sista boken i serien. Samt att jag trodde att boken skulle vara speciell och händelseförloppet skulle vara något annat då det här trots allt var Phoenix bok, Darinas älskade Phoenix och därför trodde jag att den skulle vara något speciellt, något extra. Men den var inte det, utan den var (som jag har märkt nu) som de tre första böckerna i serien, då alla hade ungefär samma händelseförlopp. Den hade ungefär samma början, handling och slut och det gjorde mig väldigt irriterad då jag ville ha det där som skulle vara extra innan allt bara tog slut.

Tycker mycket om Phoenix, som alltid, men jag tyckte att det var lite jobbigt när han blev deprimerad som alla de andra också blev ca en vecka innan deras tid var slut. Jag menar, nu får de hjälp också helt plötsligt blir de deprimerade och vill inte ta emot den? Bara jag som tycker det är konstigt? Sedan började jag tycka om Hunter, eller ja, jag tyckte om honom de där sista dagarna innan han dog då han var helt annorlunda då.

Det här blir ingen lång recension men jag tycker att jag har fått med det jag tyckte om boken, och det var inte särskilt mycket positivt, men min omdöme om boken var inte heller det. Jag hade kunnat göra recensionen något bättre, men då hade det kommit med spoilers och det vill jag helst undvika, så därför blev det så här. Jag tycker dock att serien är läsvärd, men det kan bli lite enformigt i den sista boken och förvänta er ingen grand finalé, för den kommer inte enligt mig.

Betyg: 2/5
Bokens första mening: "Kanske är inget av det sant."
Originaltitel: Phoenix