Serie: Vampyrerna i Morganville, bok 2
Antal sidor: 319
Bokförlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår: 2012
Övrigt: Tack för recensionsex Styxx Fantasy!

Handlingen kan innehålla spoilers!
Clarie Danvers och hennes tre andra vänner har överlevt deras första strid mot vampyrerna, men när ett problem är ur vägen kommer nya fram igen. Lika stora som det första, och ingen går säker. Shanes pappa visar sig vara kapabel att göra nästan vad som helst för att hämnas, till och med offra Shane och i det blodsbad som står runt hörnet, kommer Clarie och hennes vänner att ha Grundarens beskydd, eller kommer hon svika dem? När Clarie och hennes vänner sätts i fara måste hon göra allt för att hålla sig själv och dem vid liv. Till och med att förhandla med vampyrerna.

Döda flickors dans tar vid där Glashuset slutade. Alltså på det outhärdliga cliffhanger-slut som Glashuset hade att erbjuda. Trodde faktiskt att (markera för spoiler) Michael hade dött och inte kunde komma tillbaka, lite dumt kanske, han är ju trots allt ett spöke, men ändå. Precis som förra boken tycker jag att Döda flickors dans är en väldigt bra bok, men det känns ändå som om den var något sämre än den första. Boken innehåller redan från början mycket spänning och fortsätter i den linjen under hela boken.

Karaktärerna är i princip detsamma som i första boken, men några nya introduceras såsom Shanes pappa och vampyren Sam som har en bindning till en av "huvudpersonerna". Jag gillar Clarie lite mer i den här boken än i den förra då jag tycker att hon har tuffat till sig en hel del och växt som karaktär, men jag tycker fortfarande att hon tar en del barnsliga beslut (såsom i cliffhangern på sista sidan), så fortfarande är hon bara en helt okej karaktär enligt mig. Shane och Eve gillar jag mer och mer, och speciellt Shane då. Tycker synd om honom när man får reda på lite av hans historia och vet vad han har gått igenom, samt att man då förstår vissa av hans handlingar. Eve gillar jag också, hon är tuff och är den hon är och låter ingen ändra på det, hon är den hon är i alla väder och bryr sig inte ett dugg i vad alla andra tycker om henne, och sådant gillar jag. Sist men inte minst Michael, som var min favoritkaraktär i förra boken, i den här boken gillade jag honom inte lika mycket, vet inte varför, men det kändes inte som samma Michael och ett beslut han tog i boken tyckte jag inte alls om (även om jag förstår varför han gjorde det.

Boken är som sagt spännande rakt igenom och det gillar jag, fast det kunde vara lite förutsägbart ibland, men ändå spännande. Jag gillar även att Caine inte har framställt vampyrerna som goda varelser, utan de flesta i de här böckerna är onda rakt igenom, och det är lite skönt då vampyrer nästan alltid framställs nästan som änglar.Jag vet inte riktigt varför jag inte gillade den här boken lika mycket som Glashuset, men det måste vara någon liten detalj som gjorde att Glashuset var snäppet bättre, jag kan bara inte sätta fingret på det.

Såklart avslutade Caine boken med en cliffhanger, men dock inte lika hemsk som den förra, så nu kan jag faktiskt vänta tills nästa bok kommer ut som jag definitivt kommer läsa. Om ni inte har läst den här serien ännu, ta upp första boken och ge den en chans, för den är faktiskt väldigt bra!

Betyg: 4/5
Bokens första mening: "Det har inte hänt, intalade sig Claire."
Originaltitel: The Dead Girls' Dance